Yin jooga – ripaus rauhaa kesämenojen keskelle

30.6.2021 | Vieraskynä

Kesällä, vuoden valoisimpana vuodenaikana, olo voi tuntua erityisen energiseltä ja elinvoimaiselta. Kalenteri täyttyy helposti kesäjuhlista, mökkiviikonlopuista, pyöräretkistä ja muista kutkuttavan ihanista kesämenoista. Kaiken aktiivisen menemisen ja tekemisen keskellä on tärkeä muistaa levon merkitys, jotta tasapaino säilyy.

Yin jooga on kaikille sopiva, tasapainoittava harjoitus, joka tuo levon hetkiä arkeen. Yin jooga hoitaa kehon sidekudoksia ja luita, ja se on on feminiininen vastaanottamisen joogaharjoitus. Vastaavasti taas astanga jooga ja flow jooga edustavat maskuliinista, aktiivista ja virtaavaa yang joogan harjoitusta.

Perinteisen kiinalaisen lääketieteen mukaan kesä on kaikista voimakkainta yang energian aikaa, eli silloin on hyvä tuoda oloon tasapainoa yin joogan harjoitusten avulla vaikka tekisit myös virtaavampaa joogaa.

rauhoittava yin jooga

Kuvaaja: Heini Pekkala

Yin jooga & pysähtymisen merkitys

Yin joogassa asennoissa viivytään usean minuutin ajan, kun taas esimerkiksi flow jooga virtaa eteen päin oman hengityksen rytmissä. Tämän takia yin jooga opettaa meille tärkeitä asioita, joita länsimainen yhteiskunta ei useinkaan vaali, eli kärsivällisyyttä ja hyväksyvää läsnäoloa eli tässä hetkessä olemista ja tämän hetken totuuden hyväksymistä – riippumatta siitä, miten asiat ovat.

Yin jooga opettaa myös suorittamisesta ja kontrollista irti päästämistä, ja siksi se on usein meille länsimaisessa yhteiskunnassa asuville jopa vaikeampi harjoitus kuin aktiivinen jooga.

Aloittaessani joogan koin, että yin jooga oli turhauttava harjoitus, ja pysähtyminen vaikeaa. Nyt, vuosia myöhemmin, suurin osa opettamistani joogatunneista koostuu yin joogasta ja intuitiivisesta, sisältä ulos päin ohjautuvasta somaattisesta liikkeestä. Eli uskalla antaa yin joogalle muutama mahdollisuus todistaa arvonsa; ”practice and all is coming” niinkuin joogafilosofian vanha viisaus kuulu

Yin joogan hyvinvointivaikutuksia ovat mm.

  • kehoa & mieltä tasapainottava ja rauhoittava vaikutus
  • opettaa interoseptisia taitoja (interoseptio tarkoittaa kehon sisäisen maailman ymmärtämistä eli siihen liittyvät tunteiden ja tuntemusten tunnistaminen & nimeäminen)
  • lievittää uupumusta
  • vähentää levottomuutta
  • vähentää stressiä
  • parantaa verenkiertoa
  • lisää liikkuvuutta
  • vapauttaa fasciaa
  • tasapainoittaa ja hoitaa sisäelimiä
  • parantaa elinvoiman virtaa kehossa (eli chi tai prana)
anna-mari pentikäinen jooga

Kuvaaja: Heini Pekkala

Anna-Mari Pentikäinen on helsinkiläinen joogaopettaja ja sisällönluoja. Hänen koulutustaustansa on kehon sisäistä kokemusta korostavassa embodied joogassa, aroma yinjooga/joogaterapiassa sekä tantrisessa perinteessä (nondual shaivatantra). Hänellä on Katajanokalla oma tunnelmallinen joogastudio yksityistunneille ja lisäksi hän pitää joogapurjehduksia Helsingissä ja joogaretriittejä Suomessa & Sri Lankalla.

annamariyoga.com

@annamariyogax

Tulevat joogaretriitit:

Koodilla ”PURYOGA10” Saat -10% alennuksen kesän joogaretriiteistä Pyhtäällä. Koodi on voimassa 15.7.2021 saakka.