Vaihdevuodet ja seksuaalisuus

7.11.2022 | PUR toimitus

7 asiaa, jotka on hyvä tiedostaa

Seksuaalisuus kehittyy läpi elämän. Kasvamme ja opimme tuntemaan itsemme paremmin. Uusien elämänvaiheiden myötä löydämme kehomme aina uudelleen: murrosikä, raskaus, synnytys ja postpartum, vaihdevuodet…

Nämä elämänvaiheet voivat muokata kokemustamme nautinnosta ja seksistä, ja monista näistä elämänvaiheista  –  puhumattakaan seksistä näissä elämänvaiheissa  –   ei puhuta tarpeeksi, jotta tietäisimme mitä odottaa.

1. Opi tuntemaan hormonit

Aivan kuten nautinnon kokemusta ei tuoda esiin seksuaalikasvatuksessa, hormonitoiminnat muutoksia ei esitellä biologian tunneilla. Emme opi miten hormonit vaikuttavat terveyteemme – tapahtuu se sitten päivittäin, syklisesti tai kautta elämämme.

Naiset oppivat hormonitoiminnasta, kuukautiskierrosta ja menopaussista usein ongelmien kautta. Mutta hormonitoiminnan ei tarvitse tarkoittaa pelkkiä ongelmia. Kuuntelemalla kehoamme ja ymmärtämällä hormonien vaikutuksen fyysiseen ja psyykkiseen oloomme ja tunteisiin sekä sen, kuinka voimme toimia yhdessä niiden kanssa, ei niitä vastaan, on olennainen osa itsensä löytämistä ja itsetuntemusta.

Tarvitaan ajattelutavan muutosta, jotta vaihdevuodet saavat ansaitsemansa kunnian ja niistä keskustellaan avoimesti pelon ja häpeän sijaan. Voisimmeko ajan kanssa oppia näkemään vaihdevuodet jopa hormonaalisena uudelleen syntymisenä, juhlan kohteena, jota muistetaan vuosittain sopivalla rituaalilla?

2. Menopaussin oikea määritelmä

Etymologisesti menopaussi eli vaihdevuodet tarkoittaa kuukautisten loppumista. Tämä viittaa aikaan jolloin munasarjat lopettavat estrogeenin ja progesteronin tuotannon. Kun joku käy läpi menopaussin, hän lakkaa ovuloimasta ja näin estrogeenin tuotanto lakkaa.

Estrogeeni ei kuitenkaan ole vain sukuhormoni lisääntymistä ja kuukautisvuotoa varten. Tämä hormoni säätelee useita kehon toimintoja kuten luumassan ja kollageenin muodostumista, solujen nesteytystä sekä aineenvaihduntaa. Estrogeeni jopa vaikuttaa aivojemme tunteita säätelevään osaan.

3. Termit tutuiksi

Termiä vaihdevuodet tai menopaussi käytetään laajalti, vaikka tämä on vain yksi osa naisen hormonitoimintaan liittyvää siirtymää:

  • Perimenopaussi on useita vuosia kestävä ajanjakso ennen menopaussia ja viimeisiä kuukautisia. Suomessa puhutaan myös esivaihdevuosista ja premenopaussista, joilla yleisesti viitataan samaan asiaan. Perimenopaussin alkaminen vaihtelee hieman maittain, ja Suomessa se alkaa keskimäärin 45 vuoden iässä.
  • Vaikka suomen kielen vaihdevuodet viittaavat pidempään aikaan, on englannin kielestä johdettu menopaussi hyvinkin lyhyt ajanjakso. Tarkalleen ottaen kyseessä on se päivä, jolloin viimeisistä kuukautisista on kulunut 12 kuukautta.
  • Postmenopaussi on jakso naisen elämässä, kun ovulaatio on lakannut. Vaihdevuosiin liittyvät muutokset tasoittuvat ja asettuvat ajan myötä.

4. Perimenopaussin merkitys

Perimenopaussia voidaan oikeastaan kutsua toiseksi murrosiäksi koska monet oireet ovat samankaltaisia kuin murrosiässä kun ovulaatiomme ei ole säännöllistä ja estrogeenin taso saattaa olla korkeammalla kuin progesteroni eli keltarauhashormoni. Molempiin voi liittyä mielialan vaihtelua, runsasta vuotoa ja rintojen arkuutta.

Kuten yllä opimme, menopaussi on teknisesti ottaen yhden päivän tapahtuma, emmekä opi tarpeeksi muutoksista joita tapahtuu ennen menopaussia. Perimenopaussimuutokset tapahtuvat, kun naisella on edelleen kuukautiskierto ja oireet voivat alkaa jo 30+ vuotiaana. Perimenopaussimuutoksia ovat muun muassa runsaat vuodot, lyhyempi kierto, rintojen arkuus, univaikeudet, lisääntyneet kuukautiskivut, yöhikuilu ja kuumat aallot, mielialan vaihtelut, päänsärky, painonnousu. Muutokset alkavat yleensä hyvinkin huomaamattomasti.

5. Vaihdevuosioireet

Jokainen meistä on erilainen ja niin myös perimenopaussi- ja vaihdevuosioireet vaihtelevat yksilöllisesti. Toinen tuskin huomaa muutoksia, toisen oireet taas voivat olla hyvinkin tukalia.

Estrogeenin vähenemiseen liittyviä muutoksia kehossa ja mielessä:

  • Mielialan vaihtelut: ärtyneisyys, ahdistus, libidon lasku
  • Fyysiset muutokset: lihaksen surkastuminen ja rasvan lisääntyminen, vaginan limakalvojen kuivuus, virtsan karkailu
  • Fyysiset kuormittajat: unettomuus, kuumat aallot, yöhikoilu, päänsärky

6. Menopaussin vaikutus nautinnon kokemukseen

Hormonitoiminnan muutokset voivat vaikuttaa seksuaalisuuteen, mutta samaan aikaan on tärkeää huomioida että monet asiat vaikuttavat seksiin ja nautintoon. Iso osa naisen elämästä on vaihdevuosien jälkeistä ajanjaksoa, ja nautinto kuuluu elämään. Löydämme oman seksuaalisuutemme uudelleen ja uudelleen – vaihdevuodet on vain yksi monista ajanjaksoista jolloin nainen tekee tämän.

On hyvä muistaa tämä näkökulma ja oppia ymmärtämään paremmin kehoamme, jotta voimme luoda aina uusia mahdollisuuksia nauttia seksistä ja seksuaalisuudesta.

Mitkä siis ovat tärkeimmät asiat liittyen seksuaaliseen hyvinvointiin vaihdevuosi-iässä?

Lantionpohjan terveys

Lantionpohja muodostuu lihasryhmästä jotka pitävät paikoillaan tärkeitä elimiä rakkoa, suolta, ja kohtua. Lantionpohjan lihakset myös tukevat seksuaalisia toimintoja. Estrogeenimuutokset voivat aiheuttaa näiden lihasten surkastumista. Lihakset pienenevät ja sen myötä myös verenvirtaus ja hermoyhteydet alueelle heikkenevät. Tämä voi heikentää häpyhuulten ja klitoriksen turpoamista ja kosteutumista sekä heikentää vaginan supistelua orgasmin aikana.

Kostuminen ja verenvirtaus

Jos emätin ei kostu riittävästi, voi siitä aiheuttaa epämukavuutta ja yhdyntäkipuja. Heikentynyt verenvirtaus alapään kudoksille voi myös tehdä niistä herkempiä hankaukselle ja aiheuttaa tukaluutta.

Uutta halua etsimässä

Libido tai seksuaalinen halu ei ole yhdellä ja samalla vaihteella läpi elämän. Biologiset ja hormonaaliset muutokset joita menopaussiin liittyy vaikuttavat haluun, mutta niin myös henkiset seikat ja ympäristötekijät. Ahdistuneisuus, stressi, oireiden kanssa painiminen, mahdollinen lääkintä, muitakin tekijöitä kuin hormonaalisia syitä kannattaa pohtia, jos huomaat muutoksia seksuaaliseen haluun.

7. Tapoja sopeutua menopaussiin ja postmenopaussiin

Vaihdevuosiin liittyy paljon muutoksia, joihin eri naisten keho ja mieli sopeutuvat eri tavoin. Avain on sopeutua uuteen elämänvaiheeseen – seksuaalinen nautinto ja sen löytäminen tapahtuu nyt ja tulevaisuudessa!

Joskus seksuaalisuudesta nauttiminen on jopa helpompaa menopaussissa kuin aiemmin. Tämä johtuu siitä, että mitä vanhemmaksi tulemme, sitä paremmin tunnemme itsemme, myös seksuaalisesti. Mitä paremmin tiedämme mistä nautimme, sitä enemmän meillä on varmuutta toteuttaa sitä.

Tässä on muutama asia joiden avulla voi kohottaa seksuaalista nautintoa vaihdevuosissa ja sen jälkeen:

  • Liukuvoide: korvaa luontainen kostuminen luonnollisista raaka-aineista tehdyllä liukuvoiteella. Se tuo lisää pehmeyttä, liukua ja yleisiä hyvän olon tuntemuksia!
  • Ulkoinen stimulaatio: klitoriksen ulkoinen stimuloiminen yhdynnän aikana ei vain lisää kostumista mutta myös orgasmien määrää
  • Sooloseksi: Sooloaika on äärettömän tärkeää itsensä löytämiselle, ja auttaa laukomaan stressiä
  • Päästä aistit valloilleen: Voimme stimuloida seksuaalista minäämme muillakin tavoin kuin pelkällä fyysisellä stimulaatiolla. Kokeile hierontaöljyä, ääntä, tuoksuja…
  • Älä anna kivun voittaa: vagina rekisteröi sekä positiiviset että negatiiviset kokemukset. Jos hyväksyy tukaluuden, se voi vähentää halua. Muista siis käyttää liukuvoidetta!
  • Lantianpohjan lihasten huolto: Ymmärrys siitä, kuinka menopaussi vaikuttaa lantionpohjan lihaksiin on yksi parhaita tapoja tukea nautinnon anatomiaa. Erilaiset lantionpohjaharjoitukset voivat olla hyvä tuki tässä.

 

Vapaa suomennos Smile Makers artikkelista Menopause & Sex life