Ayurvedan avaimet: Shatavari on hormonitoiminnan tehokas vahvistaja

2.1.2021 | PUR toimitus

Shatavari – hormonitoiminnan tehokas vahvistaja

Oletko jo kokeillut shatavaria? Todella monet naiset ovat ihastuneet tähän parsan sukuiseen kasviin (Asparagus racemosus, eli villiparsa). Shatavari on kehon voimaa ja kuntoa ylläpitävä kasvi. Sen sanotaan tukevan ojaksen muodostumista. Ayurvedan mukaan ojas on aine, jonka sanotaan olevan vastuussa kehon vitaliteetista ja kestävyydestä.

Shatavarin vahvistava vaikutus kohdistuu erityisesti lisääntymiselimiin eli naisilla kohtuun ja munasarjoihin ja miehillä vastaaviin alueisiin. Sen kerrotaan olevan adaptogeeninen kasvi, eli sillä vaikuttaisi olevan ominaisuuksia, jotka lisäävät kehon vastustuskykyä sairauksiin, stressiin ja ympäristön vaikutuksiin.

Shatavaria hormonitoimintaan naisille ja miehille

Shatavaria käytetään tukemaan naisten hormonitoimintaa aina murrosiästä menopaussiin asti. Se sopii ayurvedan mukaan myös raskauden ja imetyksen aikana käytettäväksi, samoin sillä vaikuttaa olevan suotuisa vaikutus synnytyksestä toipumiseen ja maidon tuotantoon – tosin tutkimusta aiheesta ei ole vielä riittävästi, eikä myöskään shatavarin turvallisuudesta raskauden ja imetyksen aikana.

Samoin miehille se sopii vahvistamaan miesten lisääntymiselimiä. Se voi tukea mieshormonien tuotantoa ja esimerkiksi sperman tuotantoa.

Shatavari sopii erityisesti pittalle ja vatalle. Suurina annoksina se lisää kaphaa.

Shatavaria hermoston vahvistamiseen

Ayurvedassa shatavaria käytetään myös aivojen ja hermoston tasapainottamiseen ja vahvistamiseen. Vatan sanotaan hallitsevan hermostoa ja aivoja, liiallinen vata voi tuoda epätasapainoa tälle alueelle. Siksi shatavarin vataa ja pittaa tasapainottava vaikutus tukee myös henkistä hyvinvointiamme ja hermostoperäisiä ongelmia.

Shatavari viilentää ruoansulatusta

Shatavari voi olla tehokas tuote myös ruoansulatuksen tasapainottamiseen. Se on hyvä kasvi henkilöille, joiden ruoansulatuskanavan limakalvo on herkkä tai ärtynyt. Se tasapainottaa myös liiallista happoisuutta viilentävän ja makean laatunsa ansiosta. Myös ärtyneet ja kuivat hengitystiet hyötyvät tästä vaikutuksesta.

Yleisiä ravintosuosituksia naisen hormonitoiminnalle

Naisen hormonitoiminnan ja aineenvaihdunnan vahvistamiseksi ayurveda suosittelee näiden tuotteiden säännöllistä käyttämistä:

  • Riisi, hirssi, Mung Dal-pavut ja punaiset linssit
  • Kurpitsa, kesäkurpitsa, kaali- ja lehtivihannekset
  • Banaani, mango, rypäleet, granaattiomena ja taatelit
  • Sarviapilan siemenet, joko mausteena tai idätettynä
  • Tärkein ravintolisä kuukautiskierron tasapainottamiseen on shatavari. Sillä on todettu olevan erityisesti PMS-oireita tasapainottavia ominaisuuksia ja se sisältää luonnollisia kasviestrogeeneja.

Shatavari-kasvi tarvitsee paljon voimaa kasvaakseen ja se kannattaakin ostaa luomuna, koska ravintolisänä siitä hyödynnetään juuret – eikä versot, jotka ovat kevään ja alkukesän suurta herkkua.