Hyvinvointi 2018: läpinäkyvyyden, aitouden ja vastavuoroisuuden vuosi
16.1.2018 | PUR toimitus
Kuluvaa vuotta on eletty jo muutama viikko. Osana henkilökohtaisten haaveiden muuttamista käytännöksi tänä vuonna moni on asettanut oman itsensä, läheisten ja jopa ympäristön hyvinvointiin tärkeitä tavoitteita.
Useat meistä ovat terävöittäneet tapaansa elää keskittymällä paremmin olennaiseen, olemalla enemmän läsnä, pitämällä itsestään, läheisistään ja maapallostamme parempaa huolta ja niin edelleen. Hyvinvointi on todella in.
Elämme mielenkiintoisia aikoja, jolloin yksilön valinnoilla on koko ajan enemmän merkitystä. Kuluttajina yhä useampi vaatii yrityksiltä ja käyttöömme päätyviltä brändeiltä enemmän konkretiaa kulutusvalintojemme taustalle.
Kysyimme alan ammattilaisilta, kestäviin ja ekologisiin arvoihin keskittyvän PR-toimisto Sugar Helsingin Sylvia Seneltä ja Ida Hanhiniemeltä heidän ajatuksiaan siitä, mitä 2018 tuo tullessaan vastuullisen kuluttamisen saralla, sekä hyvinvoinnin tuotetrendeissä. Tässä heidän ajatuksiaan ja ennusteitaan. We like!
Hyvinvointi vuonna 2018
“Vuoden 2018 kuluttaja haluaa ymmärtää enenevissä määrin keneltä tuotteensa ostaa. Aidot bränditarinat, vastavuoroisuus ja läpinäkyvyys ovat siis valttia kaikkeen brändiviestintään liittyen. Parhaiten menestyvät ovat niitä, jotka luovat aidon yhteisön itsensä ympärille.
Hyvinvointi ja luonnon kunnioittaminen jatkavat myös voittokulkuaan, ja näyttääkin siltä että monet tulevat trendit ovat lempeitä niin meille itselle kuin ympäristöllekin.
Jakkihedelmä
Tofun, seitanin ja nyhtökauran jälkeen tulee jakkihedelmä, jonka lempeä ja proteiinipitoinen koostumus muistuttaa yllättävän paljon kanaa.
Aktiivihiili
Aktiivihiili on seuraava it-ainesosa niin terveysherkuissa kuin kosmetiikassakin. #charcoallatte -tägin takaa löytyykin jo runsaasti inspiraatiota ympäri maailmaa. Aktiivihiili auttaa kehoa poistamaan kuona-aineita, mutta sitä ei silti suositella nautittavaksi kuin pienissä määrin.
Katseet kohti Afrikkaa
Makumaailmat siirtyvät etelään oikein kunnolla, kun inspiraatiota haetaan enenevissä määrin mustan Afrikan maista. Oletko jo kokeillut esimerkiksi etiopialaista ruokaa? Etiopiassa käytetty teff-vilja on luontaisesti gluteenitonta, ja maan rikkaasta ruokakulttuurista löytyy paljon piristäviä vegaanisia makuelämyksiä!
Kiinan taloudellisen nousun seurauksena yhä useammat tuotteet myös valmistetaan Afrikan mantereella, toivon mukaan vastuullisemmin. Positiivisia kaikuja on jo havaittavissa useilta brändeiltä, jotka tukevat paikallisia yhteisöjä tuotannollaan (ks. Mifuko, Sera Helsinki, Brother Vellies).
Probiootit
Katseet pysyvät probiooteissa, joiden terveyttä edistävistä ominaisuuksista ymmärrämme yhä enemmän. Ennustamme, että kauppojen hyllyissä tulee näkymään enenevissä määrin probioottisia elintarvikkeita ja kosmetiikkatuotteita.
Hyvinvointi-applikaatiot
Oman hyvinvointinsa mittaaminen ja maksimoiminen applikaatioiden avulla ei koskaan ole ollut helpompaa. Erityisesti unirytmiä monitoroivat appit, sekä mindfulness- ja meditaatio -sovellutkset tulevat yleistymään.”
– Sylvia Sene, Strategisti & Ida Hanhiniemi Pr-manageri / Sugar Helsinki