Cosmethics – mitä tuotteet oikeasti sisältävät?

18.11.2014 | PUR toimitus

Viime aikoina lehdissä on nostettu esiin kuinka kuluttajat eivät usein tiedä mitä ainesosia arjen kulutustuotteet kuten voiteet ja shampoot sisältävät, ja millaisia terveys- ja ympäristövaikutuksia niillä voi olla (katso mm. Helsingin Sanomien ja Ylen artikkelit aiheesta).

Vain harvalla riittää aika ja tahdonvoima perehtymään riittävän tarkasti INCI- eli ainesosalistoihin, jotka usein ovat hyvinkin pitkiä ja vaikeaselkoisia. Näin ollen tiedostavankin kuluttajan voi olla vaikea tietää mikä todella on turvallista kosmetiikkaa, ja mikä markkinointitiimien luomaa viherpesua ja mielikuvilla kikkailua.

Cosmethics-sovellus auttaa kuluttajia selvittämään, mitä kosmetiikkatuotteet oikeasti sisältävät.

Cosmethics-sovellus auttaa kuluttajia selvittämään, mitä kosmetiikkatuotteet oikeasti sisältävät.

Nyt ongelmaan on luvassa apua, sillä Katariina Rantasen yritys Cosmethics on luonut mobiilisovelluksen, joka auttaa kuluttajia selvittämään mitä kosmetiikkatuotteet oikeasti sisältävät. Sovellus on ladattavissa ilmaiseksi älypuhelimeen. Voit sen avulla skannata kaupassa ollessasi tuotteen viivakoodin, jonka jälkeen saat ruudulle tuotteen ainesosalistan selkokielellä avattuna. Analyysissä on nostettu esiin mm. mahdolliset haitalliset ainesosat ja eläinperäiset raaka-aineet, ja sovellukseen tullaan pian lisäämään myös tiedossa olevat allergeenit. Sovellusta voi myös räätälöidä itse luomalla hälytyslistoja ainesosista, joita haluaa välttää vaikka allergian tai eettisten periaatteiden vuoksi. Sovellus myös tarjoaa erilaisia valmiita listoja esim. muovijohdannaisista. Siis aivan kuin sanakirja, jonka avulla ymmärrät mitä tuotteessa on ja mitä olet ostamassa!

 

Cosmethics – jatkuvasti kasvava tietokanta

Cosmethics-tietokannasta löytyy tällä hetkellä noin 17 500 tuotetta. Tämä on vasta osa jatkuvasti kasvavasta kosmetiikkavalikoimasta ja yritys pyrkiikin lisäämään uusia tuotteita varsin kunnianhimoisesti tuhannen kappaleen viikkotahtiin.  Nerokasta sovelluksessa on myös että se käyttää ns. ”crowd-sourcing” tekniikkaa kasvattaakseen tuotteita tietokannassa. Käyttäjät voivat lähettää kuvia tuotteista, jotka he haluaisivat analysoitavan ja heidän kesken arvotaan palkintoja.

Me PURissa olemme keskustelleet Cosmethicsin kanssa siitä että saisimme mahdollisimman pian kaiken PURissa myytävän kosmetiikan Cosmethicsin tietokantaan, näinollen auttaen entisestään asiakkaitamme tekemään harkittuja ja sisältöön perustuvia valintoja!

Katso video Cosmethicsta täältä: https://www.youtube.com/watch?v=ynaaQ9HWNg